Eerste werkweek - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Blijf op de hoogte en volg Leanne

06 Februari 2015 | IJsland, Kópavogur

Dag 3 - Maandag

Het is maandag! Dat betekend dat het vandaag mijn eerste werkdag is bij Gateway to Iceland (http://gatewaytoiceland.is/). Als ik wakker word ben ik zenuwachtig om meedere dingen, wat als ik mijn bus mis? Wat als de bus helemaal niet op komt dagen? (wat heel normaal schijnt te zijn in IJsland) En wat als het toch niet zo leuk schijnt te zijn als ik had gedacht?

Allemaal zenuwen om niks dus eigenlijk, ik ben ruim op tijd bij de bushalte, net als mijn bus, en nadat ik de buschauffeur nog wat vragen gesteld heb, is de busrit een fluitje van en cent. Ook al blijkt deze buschauffeur de enige IJslander te zijn die geen Engels spreekt, met handen en voeten komen we ver.

Als ik op kantoor aankom is Kirsten de enige die op dat moment aan het werk is, en ze begint met het uitleggen van de dagelijkse werkzaamheden. Daarna geeft ze me de opdracht om de Tripadvisor recencies van het bedrijf door te lezen en om me te verdiepen in de website. Terwijl ik hiermee bezig ben komen Bob en uiteindelijk ook Kate op kantoor. Daarna laat Kirsten me meekijken terwijl ze boekingen bevestigd, en ze adviseert me om dit later op de dag ook met Kate te doen omdat ze het waarschijnlijk allebei op een andere manier uitleggen.

Ook krijg ik een handleiding voor de "company assignment" die ik voor ze ga uitvoeren terwijl ik hier ben, en de rest van de middag zit ik dus zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de grootste concurrenten van het bedrijf. Ik kom erachter dat de sfeer op kantoor voor een hele fijne werkomgeving zorgt. Kate, Kirsten en Bob zijn aardig, je kunt ze altijd iets vragen en ook altijd in voor een praatje, en af en toe komen er ook gidsen en chauffeurs het kantoor binnendruppelen met vragen, problemen, of voor een praatje. voor ik het weet is het 18 uur en zit mijn werkdag er al op.

De terugweg met de bus gaat zonder probleem, en ik blijk zelfs geluk te hebben, ik heb bijna meteen aansluiting bij mijn overstap. als ik terug in het B&B kom stap ik onder de douche en begin daarna met koken. Ik heb met boodschappen doen op zondag een pak met 4 moten zalm gekocht en vandaag is de eerste moot aan de beurt. Ik bak het op met de paprika en uitjes die ik nog over had van gisteren, en doe het dan in de tortilla's die ook nog over waren. Het smaakt fantastisch!

Dag 4 - Dinsdag

Vandaag loop ik samen met Kirsten van de bushalte naar het kantoor van GtI. Hier begint ze met me zelf een boekingsbevestiging te laten doen, alleen halverwege dit proces bedenken zij en Kate dat het bedrijf vanaf deze week met een automatisch boekingsprogramma gaat werken, waar ze al langere tijd mee bezig waren. Hierdoor krijgt iedereen die bij het bedrijf boekt een automatische bevestiging.

We stoppen dus met deze e-mail, want het heeft geen nut om dat te leren, en we gaan verder met het beantwoorden van vragen, wat wel nog handmatig moet gebeuren. Als we hier klaar mee zijn ga ik verder met mijn opdracht en hier ben ik de rest van de dag mee bezig. Aan het eind van de dag wordt ik gevraagd of ik morgen mee op tour wil. Natuurlijk sla ik dat niet af! De tour de op de planning staat is een tour naar het Snæfellsness gebied, alleen is het nog niet zeker of de tour doorgaat, dus ik wordt morgenochtend gebeld.

Ik loop om 18 uur samen met Kirsten weer naar de bushalte en daar pakken we allebei bus nummer 6, een paar haltes verder stap ik uit om mijn aansluitende bus, de nummer 4 te pakken. Vandaag heb ik geen geluk, ik heb de nummer 4 met 1 minuut gemist en moet nu een half uur op de volgende bus wachten. Het is vandaag heel koud, wat het niet fijn maat om op de bus te wachten, en na een half uur blijkt dat mijn hersenen bevroren moeten zijn, want ik stap vrolijk weer op de bus..... nummer 6! Als ik zo ongeveer halverwege Downtown Reykjavik ben kom ik er pas achter. Ik stap dus in het centrum weer uit en pak hier de bus naar Kopavogur.

Eenmaal in het B&B is het tweede stuk zalm aan de beurt, deze bak ik op de huid, met wat worteltjes uit blik. Ja! nu weet ik hoe ik voortaan hier zalm ga eten, want ik kan me niet voorstellen dat er een betere manier is!

Dag 5 - Woensdag

Als ik wakker wordt bel ik Kate op kantoor om te vragen of de tour doorgaat, niet dus, jammer! Maar zegt ze, misschien kun je mee op een tour door Reykjanes, ik laat het je straks weten. intussen ontbijt ik, poets ik mijn tanden en zit vooral te wachten. Want kleed ik me vandaag wat warmer aan voor een tour? of iets minder warm voor op kantoor?

Het wachten duurt lang en ik maak voor mezelf een besluit. Als ik halverwege ben mijn thermo broek aan te trekken, wordt ik weer gebeld, de tour naar Reykjanes gaat door, over een uurtje wordt ik opgehaald door Gummi die vandaag de tour leidt.

Over deze tour heb ik een aparte blog geschreven, deze kun je vinden via de website: http://gatewaytoiceland.is/about-us, onder mijn naam staat een linkje naar deze blog.

Als ik terug in het B&B kom ben ik uitgeput en ik heb geen zin om te koken, ik heb tussen de middag warm gegeten, dus ik eet boterhammen.
Terwijl ik mijn boterhammen aan het smeren ben komen de eigenaren van het B&B naar me toe, ze zijn terug van vakanti. Ze vragen me of ik misschien diezelfde avond nog wil verhuizen naar de kamer die ik had moeten hebben, want ze krijgen die avond een grote groep binnen. Geen probleem zeg ik, als ik eerst maar mijn boterhammen mag eten!

De verhuizing blijkt niet zo'n probleem te zijn, ik schuif namelijk maar 1 kamer op, binnen een kwartier had ik al mijn bagage in de andere kamer, en ik kon eindelijk beginnen met uitpakken. Mijn nieuwe kamer is geen tweepersoonskamer met badkamer, zoals ik eerst had, maar nu heb ik een kamer met een eenpersoonsbed aan de ene kant en een stapelbed aan de andere kant. Gezien de kastruimte nogal beperkt is, heb ik het stapelbed maar getransformeerd tot kast, en dat werkt prima. Het is nu alleen even wennen aan een gedeelde badkamer, maar dat overleef ik wel.

Dag 6 - Donderdag

Als ik op kantoor kom, vraagt Kate me om een manier te verzinnen om mijn foto's van de tours te publiceren. Ik denk hier een tijdje over na, en bedenk me dat ik een aparte blog voor de tours ga bijhouden, en dan in het Engels, dus veel beter bereikbaar voor iedereen.

Ik ben vrij lang bezig met het uitzoeken van een site waarop ik de blog ga bijhouden, en dan met het uitzoeken van hoe het werkt. Als ik het doorheb schrijf ik een stukje, en voeg de foto's erbij. Als ik klaar ben laat ik het aan Kate zien en publiceer het stukje. daarna schrijf ik een stukje om mezelf voor te stellen op de site, zodat de link naar de blog erbij gezet kan worden. Als ik hiermee klaar ben ga ik weer verder met mijn opdracht en uiteindelijk wordt ik gevraagd om een beetje rond te kijken in het nieuwe boekingsprogramma.

Als ik terug in het B&B kom is het tijd om uitgebreid te geen koken. Ik heb namelijk zuurkool gekocht! En ook instant aardappelpuree, dus het zou best een goeie zuurkool stamppot kunnen worden. Het enige probleem in IJsland is dat spek ongelofelijk duur is (voor 1 pakje spek heb je ook een pak vlees voor een heel gezin) dus heb ik besloten dat ik het met salami ga proberen. De geur is verschrikkelijk! Maar het smaakt goed!

Dag 7 - Vrijdag

Ik ben hier al een week! Ik kan het bijna niet geloven, maar het is echt zo, zo langzamerhand komt er een routine in het leven in IJsland, en het is niet verkeerd. Wel kijk ik uit naar het weekend want terwijl ik op kantoor zit bedenk ik me elke keer weer, dat er nog zoveel van dit land is dat ik nog niet gezien heb, en in het weekend kan ik weer iets meer gaan zien.

Als ik vandaag op kantoor kom begin ik meteen met aan mijn opdracht te werken, en blijf hier de rest van de dag mee bezig. Ondertussen is het heel erg slecht weer buiten, het regent, het sneeuwt, het hagelt en het waait vooral heeel erg hard, en ik moet vandaag echt weer boodschappen doen (vandaag is de enige dag dat de supermarkt tot 19:30 open is). Dat belooft wat.

Morgen is er een tour langs de zuidkust van IJsland, en ik wordt gevraagd om die mee te doen, en natuurlijk ga ik mee! Ik twijfel eerst nog omdat het niet heel zeker is dat het morgen beter weer wordt, maar terwijl ik aan het werk ben, ontmoet ik de gids van morgen Ian. Deze besluit gauw tussen zijn gelach en grapjes door, dat ik morgen gewoon meega, want het weer voor morgen ziet er al een stuk beter uit!

Aan het eind van de dag krijg ik een lift naar huis aangeboden. En na heel even de Puppy eyes truc te gebruiken, wordt ik afgegooid en opgehaald bij de supermarkt, waardoor ik niet door de storm hoef te lopen, heel erg fijn dus. Maar ik heb nu best wel trek gekregen dus tijd om te kijken of de keuken vrij is, en te gaan koken, vandaag op het menu: zalm, jammie! :D

Vergeet niet mijn tourblog te volgen!

  • 06 Februari 2015 - 19:51

    Anneke:

    Heerlijk verslag weer, je moet het inderdaad maar in boekvorm laten drukken als je terug bent

    xxx
    Mama

  • 09 Februari 2015 - 18:07

    Annet:

    Leuk om te horen hoe je leventje daar verloopt!

    Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 20158

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Ísland!

25 April 2010 - 07 Januari 2011

Deutschland !!

Landen bezocht: