Een goed weekend! - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu Een goed weekend! - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu

Een goed weekend!

Blijf op de hoogte en volg Leanne

03 Maart 2015 | IJsland, Kópavogur

Dag 29
Ja ik heb een paar dagen overgeslagen hier, de werkdagen zijn namelijk nog steeds hetzelfde, en in het weekend heb ik veel meer nieuwe dingen gedaan. Vandaag is het zaterdag, en het wordt schitterend weer vandaag, terwijl we de rest van de week bijna niets anders dan sneeuwstormen hebben gehad. Ik besluit dus dat het vandaag eindelijk eens tijd wordt om het skigebied Bláfjoll (blauwe berg) op te zoeken. Als je door de stad loopt, kun je niet anders dan naar de wit besneeuwde bergen aan de horizon kijken, en daarvan krijg ik toch best wel zin om te gaan snowboarden.
Van te voren zoek ik zoveel mogelijk informatie op over hoe ik bij Bláfjoll kan komen, maar dat is niet veel, dus om er zeker van te zijn dat ik echt daar kan komen vandaag, sta ik extra vroeg op om een bezoek te brengen aan het Tourist Information Center bij het busstation, waar me precies hetzelfde verteld wordt als op het internet kon, ach, ik weet nu in ieder geval zeker dat dat klopt. De bus naar Bláfjoll vertrekt om 12:50 uur vanaf een ander busstation en het duurt ongeveer 25 minuten om er te komen vanuit Reykjavik.
Eenmaal bij het skigebied blijkt dat ik zeker niet de enige was met dit geweldige idee, en dat betekend dat ik zeker een half uur bij de verhuurbalie in de rij sta. Als ik eindelijk mijn spullen heb is het al bijna 14:00 uur , tijd om in de rij te gaan staan voor een skipas. Ik neem een 2-uurspas, want om 17:00 uur vertrekt de bus alweer terug naar de stad. Als ik dan eindelijk mijn skipas heb, is het tijd om in de rij te gaan staan voor de stoeltjeslift.
Oké, dit begint wel een heel pessimistisch verhaal te worden, maar als ik eenmaal boven ben is het uitzicht spectaculair. Ik kan Reykjavik zien liggen, en daarna niets anders dan de Noord Atlantische Oceaan, en daar bovenop is het inderdaad schitterend weer, de zon schijnt en er is geen wolkje aan de lucht. De sneeuw is precies goed, en van de drukte op de piste merk je bijna niks. Ja dit is al het wachten toch echt wel waard, dus elke keer als ik een kwartier in de rij stond voor de stoeltjeslift deed ik dat met een glimlach op mijn gezicht.
Ik ben kapot als ik thuiskom, dus ik begin met koken en na het eten een film op voor een rustige avond. Rond half 10 staat de facebookpagina living in Iceland, vol met berichten dat mensen het Noorderlicht boven de stad kunnen zien. Ik besluit even naar buiten te gaan om te kijken, dus ik kleed me weer dik aan. Als ik naar buiten stap zie ik twee witt strepen door een heldere lucht, dat moeten ze zijn, ik loop de straat uit waar een klein haventje is en daar vind ik een klein stuk waar net geen licht komt. Zo kijk ik een tijdje naar de groene lichten boven me, totdat ze vervaagen en ik maar weer gauw de warmte van mijn kamer opzoek.
Dag 30.
Veel te doen vandaag, Ik moet sowieso wassen, en boodschappen doen, en daarnaast wil ik ook gewoon de stad in. Zodra ik wakker ben gooi ik de eerste was in de wasmachine en ga dan ontbijten, na anderhalf uur gooi ik mijn nu schone was in de droger en de volgende lading weer in de wasmachine en ik ga de stad in. Ik loop een tijdje rond en kom op een rommelmarkt terecht, waar de traditionele Ijslandse truien nog steeds bijna net zo duur zijn als in de gewone winkels, jammer.
Dan loop ik door naar Harpa, het operagebouw van Reykjavik, waar dit weekend de Foodmarket wordt gehouden. Het is ongelofelijk druk, en bijna onmogelijk om heel dichtbij een stand te komen om iets van dichtbij te kunnen zien, maar toch is het leuk om even rond te lopen. Als ik alles gezien heb loop ik naar buiten en loop een stuk langs het water, het is redelijk helder weer en de berg Esja aan de andere kant van het water in duidelijk zichtbaar, een heel mooi plaatje.
Na zo een tijdje gelopen te hebben, af en toe stoppend om iets te bekijken, loop ik meer richting het centrum en uiteindelijkkom ik weer bij de Hallgrimskirja, waar ook Café Loki is. Ik bekijk het menu daar eens, en neem me dan voor om eindelijk eens iets avontuurlijks te proberen, die rotte haai bijvoorbeeld. Als ik eenmaal binnen aan een tafel het menu nog eens bekeken heb en een serveerster mijn bestelling komt opnemen, heb ik de moed alweer verloren, en bestel ik maar weer de vleessoep, ach in iedergeval nog traditioneel. De soep smaakt goed, en het plattebrood met gerookt lamsvlees is ook absoluut niet verkeerd, veel beter idee dan half weggerotte haaienvlees.
Op de weg terug naar de bushalte doe ik mijn boodschappen bij de Bonus in de winkelstraat. Als ik thuiskom gooi ik eerst de boodschappen naar binnen, en doe nog een lading was in het wasmachine.
Dag 31.
Maandag, Vandaag woon ik al een hele maand in Ijsland! Het is weer eengewone werkdag, en het is rustig. Afgelopen zaterdag heet iedereen met de Noorderlicht tour prachtige lichten gezien, en Kirsten laat me een paar foto’s zien die door een van de gidsen gemaakt zijn. Aan het einde van de middag blijkt dat de omstandigheden voor de lichten weer heel goed zijn, en ik vraag of ik weer met de tour mee mag.
Ook over deze tour heb ik weer een stukje geschreven, en dit is natuurlijk weer te vinden in de link onder mijn naam op de volgende website: http://gatewaytoiceland.is/about-us
Dag 32.
Weer een gewone werkdag, vandaag mag ik weer wat later beginnen, omdat ik ben meegeweest op de tour vannacht. Zodra ik op kantoor kom begin ik met de foto’s die Gummi en ik gemaakt hebben tijdens de tour, op te sturen naar de mensen die met ons mee waren. Nu hoor ik jullie al denken, “zozo heb je zelf foto’s gemaakt van het Noorderlicht, Ik dacht dat dat zo moeilijk was?”. Ja het is inderdaad moeilijk, ik heb de foto’s gemaakt met Gummi’s camera en hij heeft ook alle instellingen voor me gedaan, maar ik heb op het knopje gedrukt, en dat is gelukkig makkelijk.
Heel veel meer valt er niet over de afgelopen week te vertellen, k hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om mijn verhalen te lezen, en weer heel erg bedankt voor alle tekens van leven die jullie richting Ijsland sturen/gestuurd hebben.

  • 13 Maart 2015 - 13:44

    Rita Maliepaard:

    hallo leanne wat een mooi verslag. ik heb er van genoten. een goede tijd daar. ik lees wel weer verder.

    groetjes uit Stad.

    tante Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 20156

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Ísland!

25 April 2010 - 07 Januari 2011

Deutschland !!

Landen bezocht: