Eerste dagen - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Kópavogur, IJsland van Leanne Koppenaal - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Leanne

01 Februari 2015 | IJsland, Kópavogur

Dag 0

Ik dacht serieus dat ik een lichte reiziger was, ook toen ik mijn vliegticket kocht in december dacht ik, ik heb toch maar 1 gewone koffer, en wat handbagage nodig, dus wat bagage erbij kopen hoeft dus niet.
Niet dus!
Al na een paar uur inpakken, kwam ik er dan toch achter dat ik echt nog een koffer nodig had om alle dikke kleren, die ik toch zeker wel nodig zou hebben in IJsland, mee te kunnen nemen. Ik had twee dagen genomen om alles voor deze reis, en voor mijn verhuizing bij thuiskomst, in te pakken, en wat een meevaller ik was al na 1,5 dag klaar!
En toen was het dan echt tijd om te vertrekken, na nog eens honderd keer in mijn hoofd alles te hebben nagelopen, ging ik dan echt op weg naar schiphol, waar ik met vlinders in de buik van gezonde zenuwen op het vliegtuig van Icelandair stapte op weg naar Reykjavík, IJsland.

Op het vliegveld van Keflavík werd ik opgewacht door Kate, die bij Gateway to Iceland (het bedrijf waar ik stage ga lopen: http://gatewaytoiceland.is/ ) werkt. Toen we buiten kwamen, bleek het prachtig weer te zijn, iets dat heel zeldzaam is in IJsland, en vooral in de winter. Vanaf het vliegveld gingen we gelijk door naar het kantoor om alvast kennis te maken met Kirsten, Bob, Gummi, en nog een paar mensen waarvan ik helaas de naam alweer vergeten ben, en werd me gevraagd of ik die avond al mee wilde op Northern lights tour, want mede door het goede weer, is het heel waarschijnlijk dat het licht te zien zal zijn. Een kans om gelijk op mijn eerste avond al het Noorderlicht te zien kon ik natuurlijk niet afslaan.

Na een tijdje op kantoor te zijn gebleven, werd ik naar het B&B gebracht waar ik tijdens mijn stageperiode zou verblijven, BB44. Alleen bij aankomst bleek dat de kamer die ik zou krijgen al bezet was, en dat in dat gebouw geen enkele kamer meer vrij was, dus moest ik toch maar naar het hoofdgebouw van BB44, waar ik (waarschijlijk tijdelijk) een betere kamer kreeg dan me verteld was, namelijk een met een eigen badkamer! Maar er is een mogelijkheid dat ik maandag, als de eigenaren van het B&B terugkomen van vakantie, toch nog in het andere gebouw geplaatst ga worden.

Dan moet ik toch echt snel nog even boodschappen doen, bij de Bónus, want die is het goedkoopst wordt me verteld, en dan snel maar even wat instant noodles opwarmen, en warmere kleren aantrekken, want ik heb niet veel tijd meer voor ik door Gummi opgehaald word voor de Northern lights tour. En ja hoor terwijl ik buiten op Gummi sta te wachten kan ik het noorderlicht al een heel klein beetje zien, alleen omdat er in de stad teveel lichtvervuiling is, lijkt het meer op een lange sliert wolken. Terwijl Gummi me naar het punt rijdt waar ik op de tourbus van Bob en Peter zal stappen, krijg ik nog allerlei kleine feitjes te horen over de plaatsen waar we langsrijden, en over dingen die ik absoluut moet weten voor mijn tijd in IJsland.

Ik ben de laatste die op de tourbus stapt, en zodra ik ingestapt ben vertrekken we naar het eerste punt waar al minder lichtverveuiling verwacht word. Daar zien we een prachtige groene boog door de lucht dansen, na een tijdje lijkt deze boog te vervagen, maar blijft toch een beetje zichtbaar, terwijl er een tweede boog en uiteindelijk nog een derde naast verschijnt.

Wanneer de lichten lijken te vervagen, rijden we door naar het volgende punt, Þingvellir (Thingvellir) national park. We staan hier een hele tijd op de parkeerplaats te wachten net als andere tour maatschappijen. Terwijl we staan te wachten kom ik erachter dat gewoon thermo kleding onder mijn gewone kleding aantrekken toch niet genoeg is tegen de verschrikkelijk koude wind die hier staat, en ik besluit in de bus te blijven zitten totdat Bob aangeeft dat er weer lichten te zien zijn. En eenmaal in de warme bus blijkt dat het toch moeilijk is om mijn ogen open te houden, wat ook niet gek is gezien het wel een hele lange dag was.

een voor een vertrekken de andere tourbussen, maar Bob is vastbesloten om zeker nog tot middernacht te wachten tot de lichten tevoorschijn komen. Vooral omdat het, volgens de omstandigheden, heel waarschijnlijk moet zijn dat de lichten te zien zullen zijn, alle waardes waren juist! Alleen ook met de juiste omstandigheden, kun je nog steeds niet voorspellen wanneer ze komen, en al helemaal niet waar, en om middernacht hebben ze zich nog niet laten zien, tijd om terug te gaan.

De helft van de weg terug slaap ik, en zodra iedereen weer bij hun eigen hotels zijn afgezet, gaan we naar BB44, waar ik gelijk in bed kruip, en besluit dat ik de dag erna uitslaap.

Dag 1

En dat doe ik ook! Rond 10 uur word ik wakker en loop naar de gezamenlijke keuken, waar ik een bakje Skyr, (typisch IJslandse yoghurt) in de koelkast heb staan, en dat eet ik als ontbijt. En dan besluit ik dat ik de omgeving wil verkennen, en ga door Kópavogur lopen, ik loop de heuvel omhoog, in de richting van de grote weg, en loop daar naar beneden, tot ik bij een klein parkje kom. Hier zie ik dat er een klein weggetje langs het water loopt en ik besluit dit te volgen, en verder op mijn uitstekende! richtingsgevoel te vertrouwen.

Okee als ik uiteindelijk (blijkbaar) aan de andere kant van het schiereiland ben uitgekomen, moet ik toch bij de bushalte even op de kaart kijken waar ik ben. Na anderhalf uur lopen, en natuurlijk een paar mooie foto's gemaakt te hebben, kom ik uitgeput weer terug in het B&B, hier eet ik een paar boterhammen met jam, en probeer plannen te maken voor de avond.

Kate had de dag ervoor gevraagd, of ik met haar en Kirsten in de stad wat wilde gaan drinken. Kirsten laat weten dat ze haar verjaardag viert en dat ze het laat weten als ze nog de stad in gaat. Ik spreek met Kate af bij de bushalte in de stad.

Voordat ik vertrek doe ik nog een poging tot koken, alleen in de supermarkt was ik nogal afgeschrikt door de prijs van het vlees, waardoor ik in mijn haast toch maar twee pakjes met hotdogs heb gekocht. Het word dus spaghetti met tomatensaus en kleine stukjes hotdog. Niet echt een culinair hoogstandje, maar goed, het kost allemaal genoeg dus ik eet braaf mijn bordje leeg.

Terwijl ik me klaarmaak om de stad in te gaan, kom ik er ineens achter dat de bus die ik zou nemen al over 2 minuten vertrekt, (en het is 10 min. lopen naar de busstation) dus ik ren halsoverkop het B&B uit, terwijl ik die bus toch noooit meer kan redden. En daar ga ik met mijn hoge hakken laarzen aan, rennend over het ijs dat op de stoep ligt. Gelukkig vielen er geen gewonden bij deze nutteloze poging tot de bus halen.

Eenmaal bij het busstation krijg ik een nieuwe uitdaging voor de kiezen, want wanneer ik op de borden kijk zie ik nergens de halte staan waar ik heen moet! behalve bij de bus die juist daarvandaan komt! Ik vraag het maar aan iemand die ook op de bus zit te wachten. Foutje! want hij weet het ook niet, dus belt hij maar iemand die het volgens hem wel moet weten, en zegt me dat ik een bus moet pakken naar het hoofd busstation, en dat ik daar moet overstappen. Dat doe ik dan maar en uiteindelijk kom ik bij de juiste halte.

Het wordt een gezellige avond, we drinken een Polar Beer, wat blijkbaar het goedkoopste is (slechts 590 ISK = 3,90 euro per biertje). En voordat ik de bus terug pak moet ik echt nog een van IJslands beste gerechten proberen, de hotdog! (serieus als je aan de IJslanders vraagt wat het lekkerste eten in IJsland is zeggen ze een hotdog) bij de beste hotdog kraam van het land (of de wereld, ik weet het niet meer :P).
En eenmaal terug in het B&B kruip ik gelijk weer in bed en besluit maar weer om de volgende dag uit te slapen.

Dag 2

Vandaag lukt me dat al helemaal, 11 uur wordt ik wakker, en eet mij tweede bakje Skyr als ontbijt. Vandaag ga ik downtown Reykjavík bij daglicht verkennen. Helaas vertrek ik ietwat laat uit het B&B en mis weer de bus. Na een half uurtje wachten stap ik heel zelfverzekerd op de juiste bus, en stap midden in de stad weer uit.

Hier loop ik een rondje door de winkelstraat, en stop af en toe om te kijken op de menu's voor restaurants, om een beetje te oriënteren op hoeveel een maaltijd in een restaurant hier nou echt kost. dat valt dus eigenlijk reuze mee, voor rond de 6.000 ISK (40,- euro) heb je al een driegangenmenu, en voor ongeveer 2.500 ISK (16,- euro) al een hoofdgerecht. Aan het eind van de straat kom ik bij de Hallgrímskirkja, maak hier even een foto van en loop weer terug.

Terwijl ik door de winkelstraat loop realiseer ik me alleen dat het al na vieren is en dat vandaag mijn laatste kans is om nog even boodschappen voor de rest van de week te halen. Dit komt doordat de Bónus geopend is van 10 tot 18 uur, en dit ook precies mijn werktijden doordeweeks zijn. Deze keer ben ik niet bang voor de prijzen van het vlees, gezien het best grote verpakkingen blijken te zijn, en het best mogelijk is dat ik in mijn eentje met 1 pak een hele week kan doen. Wel schrik ik een beetje van de sla, 500 ISK (ongeveer 3,50 euro) voor een klein zakje van 200 gram! geen sla voor mij dus terwijl ik hier ben

De Bónus is alleen niet bereikbaar met de bus, dus ik moet eerst met twee zware boodschappentassen de heuvel oplopen, en dan weer aflopen aan de andere kant. Zo ik heb ook weer getraind vandaag! Teruggekomen gooi ik mijn boodschappen in de kast, en spring ik zelf onder de douche. En dan maar weer een poging tot koken, vandaag op het menu: Tortilla's met paprika, ui en.... stukjes van de hotdogs die ik nog had liggen, en ja het was nog lekker ook!

Morgen is mijn eerste dag bij Gateway to Iceland, dus dat is wel heel spannend. Vanavond dus maar wel op tijd naar bed, want morgen kan ik dus niet uitslapen.

Weltrusten

  • 02 Februari 2015 - 00:10

    Mariëlle:

    Hoi Leanne,
    Super leuk dat je een blog bij gaat houden. Heel veel succes morgen bij je eerst stage dag.
    Groetjes Marielle en Wilbert

  • 02 Februari 2015 - 07:13

    Marjon:

    Olla Leanne,

    Je kunt altijd nog Floortje Dessing opvolgen en reisboeken gaan schrijven; je 1e verslag leest lekker weg! Top!!!

  • 02 Februari 2015 - 08:18

    Bieb:

    Wat een geweldige ervaring. En wat een
    Mooi verhaal zet je neer. Met een glimlach
    Heb ik het zitten te lezen. Succes! En ik
    Kijk uit naar je tweede verslag.

    Groetjes,
    Bieb

  • 02 Februari 2015 - 08:31

    Anneke:

    Hoi Meissie,

    Leuk om te lezen allemaal, ben benieuwd naar de rest. Zagen gisteren een stukje Ijsland bij 3 op reis.
    Heel erg mooi allemaal maar namen die niet uit te spreken zijn, maakt het allemaal nog lastiger.

    Succes vandaag

    xxx
    Mama en Gert

  • 02 Februari 2015 - 09:31

    Sylvia:

    Heeyy Lee, heel veel succes op je eerste stagedag! :D Xx Syl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Actief sinds 13 Feb. 2010
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 20157

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Ísland!

25 April 2010 - 07 Januari 2011

Deutschland !!

Landen bezocht: